بررسی هجر و وصل در دیوان شمس

پایان نامه
چکیده

چکیده هجر و وصل در منظومه ی فکری مولانا در پیوند با نگرش هستی شناسانه و معرفت شناسانه مولوی طرح شده و برگرفته از نگاه دیالکتیکی وی به عالم هستی است. وی وصل را با هجر، شادی را با غم، گل را با خار، وحدت را با کثرت و مرگ را با زندگی می بیند. وصل در دیدگاه مولوی، اصل شادمانی و پیوستن به اصل اصل خود است و هجر، جدایی انسان از خویشتن خویش و دوری از اصل خویش است و هجر در نگرش مولوی محرک رستن و عامل پیوستن است و عشق و هجران درمان هر علت و بیماری است. در یک نگرشی عمیق به بحث هجر و وصل در دیوان شمس و مثنوی مولوی می توان گفت: آبشخور فکری مولانا برگرفته از بحث هبوط اولیه ی انسان و مباحث مرتبط به آن در قرآن کریم است و انسان عارف درپی آن هبوط همواره خود را در این جهان تنها و بیگانه حس می کند و در آرزوی پیوستن به اصل ابدی و جاودانی خود است. در تحلیل معناشناختی واژه های هجر و وصل در دیوان شمس که با روش توصیفی و بر پایه ی مطالعات کتابخانه ای ـ اسنادی انجام شد؛ مشخص شد که، واژه ی فراق در کاربرد قاموسی، واژه ی سوزناک در کاربرد توصیفی و واژه ی شب در کاربرد بلاغی بالاترین بسامد آماری با واژه ی هجر دارند. هم چنین واژه ی لقاء در کاربرد قاموسی، واژه ی قیامت وار در کاربرد توصیفی و واژه ی سحر در کاربرد بلاغی بالاترین بسامد آماری را با واژه ی وصل دارند. واژگان کلیدی: هجر، وصل، مولوی، دیوان شمس، شعر کلاسیک، ادبیات عرفانی

منابع مشابه

نقد و بررسی تصحیح دیوان شمس طبسی

شمس‌الدین محمد بن عبدالکریم طبسی، متخلّص به شمس، از شاعران قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری است. از آن جا که نسخه‌ای مستقل از دیوان شمس در دست نیست، تا کنون، این دیوان به صورت کامل و منقح، تصحیح نشده است. در سال 1343 تقی بینش با استفاده از دو نسخۀ قدیمی و مقابلۀ آنها با چند نسخه دیگر، تصحیحی از آن ارائه داد و مقدّمه‌ای مفصّل و ارزشمند، به همراه تعلیقاتی سودمند بدان افزود؛ اما با وجود تلاشهای انکارناپ...

متن کامل

بررسی خاستگاه‎های قبض و بسط در دیوان شمس

Through Analyzing poetic imagery in Diwān-e Shams, the current study tries to investigate sorrow and happiness in Jalāl al-din Rumi’s perspectives along with their origin and status in his works. Coincidence of sorrow and happiness in Rumi’s mystical worldview result in some images which chiefly correlate with musical language and poem. There appears to be a profound relationship between conten...

متن کامل

بررسی استعارة مفهومی نور در دیوان شمس

در این مقاله با استفاده از نظریة شناختی استعارة معاصر، کارکردهای استعارة نور و خوشه های تصویری مرتبط بدان یعنی خورشید، آفتاب، شمع، چراغ و... در غزل های مولوی تبیین می شود. از رهگذر بررسی نور در دیوان شمس در می یابیم که شناخت و معرفت مقوله ای بصری است و به عنوان انگارة استعاری اولیه در ژرف ساخت این اثر نمودار می شود؛ مولوی با توجه به این انگاره و انگارة ثانوی«جهان غیب، نور است»، نور را به مثابة ...

متن کامل

بررسی تطبیقی جلوه¬های حدیث در دیوان شمس

در طول تاریخ اسلام، احادیث و اخبار و استناد به آنهـا پس از قـرآن، موثق ترین سخن اعتقادی بوده است و علاوه بر آن که محدثان و عالمان در تداول و حفظ آن کوشیده اند شاعران عرب و عجم نیز به خاطر استواری و فصاحت کلام خویش از آنها بهره برده اند. استفاده از احادیث و آیات علاوه بر این که بر جزالت و فصاحت کلام می افزاید، آرایش لفظی و معنوی را نیز به دنبال دارد بنابراین شاعران بسیاری از احادیث و مضمونشان ت...

متن کامل

بررسی تطبیقی جلوه¬های حدیث در دیوان شمس

در طول تاریخ اسلام، احادیث و اخبار و استناد به آنهـا پس از قـرآن، موثق ترین سخن اعتقادی بوده است و علاوه بر آن که محدثان و عالمان در تداول و حفظ آن کوشیده اند شاعران عرب و عجم نیز به خاطر استواری و فصاحت کلام خویش از آنها بهره برده اند. استفاده از احادیث و آیات علاوه بر این که بر جزالت و فصاحت کلام می افزاید، آرایش لفظی و معنوی را نیز به دنبال دارد بنابراین شاعران بسیاری از احادیث و مضمونشان ت...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال - دانشکده ادبیات

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023